Saturday 17 October 2015

Manners

Ni cite pasal "Manners".. Tentang kita orang Malaysia yang dah kehilangan salah satu dari Rukun Negara..Mari saya terangkan skali lagi ape itu Rukun Negara.. :


  • Kepercayaan kepada Tuhan
  • Kesetiaan kepada Raja dan Negara
  • Keluhuran Perlembagaan
  • Kedaulatan Undang-undang
  • Kesopanan dan Kesusilaan


  • Yang highlight hijau tu,, thats manners.. 
    Cerita bermula one day ketika hari bekeje.. hari khamis yang lalu. Pabila jam dah 12.30 tgh hari, dan bos pulak aku x perasan masa bila dia jadik invisible.. Maka aku pon ngan selambar capai kunci,, turun basement ngan muka x besalah,mata dah kebil2 tahan ngantuk, start kereta,, balik umah.. bhahaha..

    Otw balik rumah, ada 1 simpang yang agak kecil. Dan ada sebuah kereta Toyota Harrier lalu kawasan tu,, itu wrong way la sial. Kereta ko da la besar,, xnk kalah pulak.. Aku pon nyelit.. Pada kelajuan 0.5km/j,, side mirror tertouch kereta double park kat sebelah.. Alamak.. tapi ngan kelajuan ala ala penyu demam tu, memang xde pape effect pon.. Aku pon benti.. Menunggu mamat side mirror kena langgar ni nak bunyi tak.. 

    yeah.. setelah 3 minit.. ternyata.. dia behenti sebelah aku.. Kereta Axia, baru.. plastik x bukak lagi.. Keluarlah seorang uncle cina.. Aku ase umur dalam 80 agaknya. Tengok pakaian, ngan baju tuckin.. jam tangan..suar slack.. tp slack pakai selipar..Datang dengan berjalan penuh kesyahduan ditiup angin bahang tengah hari.. lalu menegur aku..

    Uncle : "Brother.. how ur driving? wheres ur manners?
    .. OK.. manners ye.. 
    Aku : "sori uncle.. jalan tu wrong way, kete tu xnk kalah, i punya side mirror pon dah x bole flip kena langgar ngan orang.. bahahaha.."
    Uncle, : "ok.. next time hati2. nasib slow kalau laju kan kita sama sama susah".. sambil mengusap lengan aku.. 

    First aku expect something yang always viral.. people fight padahal langgar sikit je. Aku da standby nk hijack muka orang. Tapi dengan budi bahasa, we cool man..

    Berbeza dengan kes seorang cina muda langgar aku.. Aku jalan besar, dia kuar simpang x tengok teros langgar. Kemek habis side kiri aku dari depan sampai belakang.. nasib x tepelanting. Dia plak kuar kete teros langsi.. Budak mcm tu aku kasi penumbok,, teros berbudi bahasa plak dia.. Tapi kan x elok dah kena penumbok baru nk berbudi bahasa.. 

    Lesson : Sentiasa amalkan budi bahasa.. Banyak perkara boleh setel dengan cara baik. Jangan tunjuk langsi kita, kecuali perlu.. 

    No comments:

    Post a Comment